svētdiena, maijs 18, 2008

Nospraud savas pasaules robežas ar zvaigzni

Aforismā ar numuru 5.6 tiek rakstīts, ka "Manas valodas robežas nozīmē manas pasaules robežas." Eu, vareni, tālākais nekur tālu nav jāmeklē -- 5.61 "[..] Mēs nepējam domāt to, ko nespējam domāt; tātad mēs nespējam arī teikt to, ko nespējam domāt." Un turpinām ar 5.62 "Šī piezīme ir atslēga, lai izspriestu jautājumu, kādā mērā solipsisms ir patiess. Jo tas, ko solipsisms nozīmē, ir pilnīgi pareizs, tikai to nevar pateikt (nur lasst es sich nicht sagen) - tas sevi parāda."

Atslēgas vārdi - es (pasaule, mana dzīve (cf. 5.621 un 5.63)), valoda, patiess, pareizs, solipsisms. Būtiskais - attiecības starp atslēgas vārdiem. Solipsisms neļaujas pateikties (aktīvā forma, nevis pasīvā (nevar pateikt)). Domāt ir neatraujams no teikt (?!). Tikai teiktajam (propozīcijai, valodiskajam) ir patiesuma vērtība. Solipsisms nav domājams, tam nav nozīmes (patiesuma vērtības). Faktiski - ar tādu solipsismu nekur nevar tikt; es neesmu šis solipsisms. Mana dzīve (pasaule) nav solipsiska. Varbūt tā.

Kas šitajā džekā ir foršs, ir tas, ka viņš raksta tā, ka varētu padomāt, ka viņš domā līdzīgi tam, kā domāju es. (Protams, varbūt es domāju tā, kā es domāju, jo viņš ir domājis kaut kā un rakstījis konkrēti kaut kā + es esmu lasījis to, ko viņš ir rakstījis.) Ka tiek runāts par to, kā var runāt. Šitie holistiskie dziļurbumi. Nepiesiešanās detaļām (nebūtiskajām detaļām), iztēles pilnā nenoteiktība, kas tiek pārbaudīta uz izturību, pakļaujot to skaidrai sistēmai. Bet vēl foršāk ir tas, ka vēlāk viņš tomēr turpina taustīties nenoteiktībā, pasakot, ka darbs, kura fragmenti te ir minēti, tomēr bijis sava veida pārsteidzība.

Es neticu, ka ir daudzi, kas domā, ka, piemēram, prezentējot savu ideju, viņi ir pateikuši pilnīgi visu to, ko viņi domā, un precīzi tā, kā viņi to domā. Vienmēr pēc izteiktā paliek atlikums no tā, kas ir 'ienācis prātā' pirms ir sākts formulēt to formulēt valodā. Protams, nav jau cita kritērija, kā tikai valoda (vēlāk, pēc sarunas, pie sevis mēģināt vēlreiz pateikt 'ko biju ar to domājis'), lai novērtētu šo atlikumu. Un tad nevar saprast, vai tiešām mana dzīve ir tikai mana valoda.

Nav komentāru: